Samhällsplanering: Detaljplan

Detta får bli mitt sista inlägg om kommunens säkerhet och det ska handla om detaljplanerna i kommunen!
'
Vad är en detaljplan?
Det börjar med ett detaljplaneprogram som med förslag på vad och var man får bygga till exempel bostäder, torg, parker eller vägar med mera och de ska även visa hur mark och vatten ska användas i en större bild.
Detaljplanen är en mer detaljerad bild av hur det ska se ut och täcker hela detaljprogramets yta eller så är detaljprogramet nedbrutet i ännu fler delar och man får då flera detaljplaner. För att få bygglov måste det som ska byggas stämma överens med detaljplanen.

Som det står i plan- och bygglagen så måste ett förslag till en ny detaljplan redovisas och diskuteras med alla som berörs i flera steg. Det tar oftast ca 1 år genom hela planprocessen innan en ny detaljplan är klar. Vilka som berörs och hur det går till och vad som behövs finns och i lagen!
För övrigt så ska planprocessen i stora drag se ut ungefär som så att man börjar med planbesked -> eventuellt program -> samråd -> granskning -> antagande -> eventuell överklagan. Dock finns det "undergrupper" till dessa så som uppdragsbeskrivning, laga kraft osv. Kommunens översiktsplaner är vad som gäller när man utformar en detaljplan, den är alltså vägledande så att säga.

De som har sista ordet och beslutar om detaljplanen är stadsplaneringsnämnden i kommunen och om beslutet överklagas så går det till landstinget, mark- och miljödomstolen eller regeringen som får ta ett beslut. I Norrköping är det stadsbyggnadskontoret som ansvarar för att ta fram nya detaljplaner.

Olika projekt är något som hela tiden är igång och planer på nya tas fram på löpande band. En del av projekten som ska starta i Norrköping kommun gäller två nya broar och några renoveringar av broar, många trafiksäkerhetshöjande projekt, nya spår till både järnväg och spårvagnsväg även byte av gamla relsar, en del ombyggnationer och nya hus planeras, 190 nya bostäder ska byggas i city.
 Men nu till det som iaf jag upplever som väldigt korkade, onödiga och/eller dumma projekt. Eftersom vi är en av de få städer med spårvagn så har kommunen valt att satsa en del på detta och bygger nu ut spårvagnsvägen vilket i sig kan ju vara bra och helt okej, men sättet de har lagt den nya rälsen blir man inte riktigt klok på. Den går igenom rondeller, korsar otroligt många in- och utfarter med mera. Detta gör det extremt jobbigt för bilister att ta sig fram och det ÖKAR risken för en trafikolycka med all säkerhet! Jag är säker på att man kunde på många ställen har lagt rälsen på ett säkrare och smidigare ställe än dom lagt den nu. Det var även planer på att bygga ut rälsen till våran närliggande grannstad Söderköping vilket hade kostat 530 miljoner kronor och det låter som det finns bra mycket bättre saker att satsa dom pengarna på isåf. För det andra så har trafiksäkerheten i den här staden blivit alldeles för mycket, man kan inte åka 50m utan att ett väggupp dyker upp, varje korsning har gjorts till en rondell osv. Det måhända att säkerheten ökar något men alla inbromsningar och gaspådrag ökar utsläpp av olika ämnen, ökar kostnader för resenärer och ger en mycket obehaglig resa. Jag hoppas på en utveckling av trafiksäkerheten som kan leda till en behagligare, smartare och säkrare resa för bilister och dylikt och att man kan skrota alla vägguppen som finns.

De planerna jag skulle vilja höja lite är vindkraft som det planeras att byggas på ett så tätt område som möjligt för att inte sprida ut det och sabotera eventuellt annat så som friluftsliv, flygplansvägar eller naturliv. det finns en yta på 108km^2 i Norrköping kommuns som är lämplig för vindkraftvärk! Vill även höja nybyggnationer av bostäder då Norrköpings stad har saktat ner i populationsökningen och jämfört med andra städer i ungefär samma storlek så går utvecklingen inte lika snabbt framåt! Gång och cykelvägar jobbas fram nya till närliggande tätorter så som Söderköping till exempel som ligger ca 14km ifrån Norrköping och även ut till Lindö som ligger i Norrköping men i utkanten så att säga.


Kommentarer
Postat av: isakssmoblogg

Tja. Jag förstår din frustration över konstigt planerade trafikomläggningar. Vi har även här haft inflation i byggandet av rondeller på vissa ställen. Vissa vägsträckor har så många rondeller så att den totala vägsträckan måste ökat massor. Intressant att du reflekterar över de negativa effekter alla dessa rondeller och fartgupp har på miljön. Jag tvekar inte på att de som fattar alla dessa beslut har mycket att ha i åtanke men ibland känns det inte riktigt som de tänkt till. Lustigt att de inte tänkt på det när det ändå verkar som miljötänket finns med tanke på vindkraftsparken. Bra inlägg. Ha en trevlig sommar.

2011-06-12 @ 16:19:15
URL: http://isakssmoblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0